Rabu, April 08, 2009

4 Langkah Untuk Mengukuhkan Kewangan Anda

Kini anda sudah mempunyai sebuah keluarga. Maka pengurusan wang amat penting.

Kehadiran bayi dalam hidup anda akan membuatkan anda memikirkan semula kehidupan yang anda sia-siakan selama ini. Pertama sekali adalah kedudukan kewangan anda. Berapa banyak pendapatan anda suami isteri tidak penting. Apa yang penting ialah mengetahui kedudukan anda sekarang, arah tuju dan perancangan anda untuk mencapai matlamat anda:

1 TETAPKAN MATLAMAT
Matlamat kewangan anda mencerminkan perkara yang paling penting untuk diri anda dan keluarga anda. Matlamat akan membantu anda menguruskan wang serta mendorong anda untuk mengawal dan merancang.
Bersama-sama dengan pasangan anda, senaraikan:

Matlamat jangka pendek:
dapat dicapai dalam beberapa minggu atau bulan seperti lawatan hujung minggu atau pakaian baru.

Matlamat jangka sederhana:
dapat dicapai dalam masa satu hingga lima tahun seperti kereta atau komputer.
Matlamat jangka panjang: dapat dicapai dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun seperti rumah atau pendidikan anak anda.


Jumlah simpanan untuk setiap matlamat bergantung kepada anda dan pasangan anda. Bincang hal ini bersama-sama secara terbuka dan capai persetujuan yang menggembirakan kedua-dua pihak dan dapat diuruskan.

2 PEMANTAUAN
Langkah pertama untuk mencapai matlamat anda ialah dengan merancang perbelanjaan anda. Mulakan dengan merekod perbelanjaan rumah anda untuk tempoh lapan minggu. Matlamat anda bukan untuk mengurangkan perbelanjaan tetapi untuk menjawab soalan-soalan ini:

Di mana dan bagaimana anda membelanjakan wang anda?

Berapa banyak anda berhutang setiap bulan?

Berapa baki wang yang tinggal pada setiap akhir bulan?

3 KAJI SEMULA

Jadi, adakah tabiat perbelanjaan anda baik? Jika anda dapati tiada baki yang tinggal pada akhir bulan, anda perlu menilai semula tabiat perbelanjaan anda.

Tanya diri anda:
Barangan rumah yang anda boleh tukar kepada jenama yang lebih murah?
Adakah senarai barang runcit anda mengandungi barangan 'indah di mata' berbanding barang-barang keperluan yang lebih penting?

Kaji semula perbelanjaan yang mewah (cth. barangan elektrik, langganan majalah, rawatan kecantikan, hiburan dan sebagainya). Yang mana anda boleh kurangkan?
4 MERANCANG Sekarang, setelah memahami corak perbelanjaan anda, anda boleh merancang perbelanjaan yang berguna untuk keluarga anda. Ini caranya:

Nyatakan pendapatan bulanan anda.

Tambahkan jumlah perbelanjanan anda.

Peruntukkan jumlah yang tetap untuk kecemasan atau perbelanjaan bermusim seperti cukai jalan atau pembaharuan insurans.

Jika anda mempunyai lebihan wang selepas ini, itu adalah berita yang baik. Anda telah melangkah lebih dekat untuk mencapai matlamat anda. Jika tidak, anda perlu merujuk semula Langkah 3 dan kurangkan perbelanjaan yang tidak perlu.

PERANGKAP WANG BAYI BARU
Kebanyakan ibu bapa baru sanggup berbelanja besar demi bayi yang baru hadir dalam hidup mereka.


Di sini terdapat beberapa perkara yang perlu diingati sebelum membelanjakan wang anda:

rancang apa yang anda perlu beli, elakkan barangan comel yang bukan keperluan. Jika boleh, tawar barangan itu dengan harga yang lebih rendah, beli dalam bentuk pukal jika anda mempunyai wang yang mencukupi dan cuba untuk membeli-belah ketika jualan murah. Berbelanjalah secara pintar dan bayi anda akan kelihatan lebih berharga tanpa perlu berbelanja lebih.